Toekomst bezorgmarkt: [Deel 2] Algemene Ontwikkelingen binnen bezorgmarkt
De bezorgmarkt ontwikkelt zich continu en er staat de komende jaren veel te gebeuren. In de vorige blog bespraken we al enkele technologische voorspellingen en in deze blog behandelen we de algemenere ontwikkelingen. Wat valt ons op, welke ontwikkelingen gaan veranderingen met zich mee brengen en hoe wil de klant straks pakketjes ontvangen? Benieuwd? Vandaag Deel 2!
Niet meer gratis bezorgen?!
Laten we maar gelijk met de deur in huis vallen… Iets wat je wellicht niet verwacht, webshops willen van gratis bezorgen af. Ja, dat is even schrikken hè!? Want hoe makkelijk is het om gewoon voor €20,- meer te bestellen om het minimumbedrag voor gratis bezorgen te halen, maar dan wel al weten dat je dat extra bestelde paar schoenen gratis weer terugstuurt. Dit hebben we een aantal jaar ongestraft kunnen doen, maar de webshops hebben het door en willen er verandering in brengen. Begrijpelijk! Want het kost niet alleen onnodig extra geld, het is ook nog eens heel slecht voor het milieu.
‘Bezorgschaamte’
Men spreekt nu zelfs van ‘bezorgschaamte’. “Consumenten moeten zich beseffen dat ze Nederland onleefbaar maken als ze zomaar elk voorwerp thuis laten bezorgen.” Guido Frankfurther van ondernemersorganisatie MKB Amsterdam vindt het “niet normaal om een spijkerbroek, koptelefoon of inktpatronen voor je printer in een grote doos te laten afgeven aan je voordeur, terwijl het overige verkeer wordt gehinderd.” Wie weet zal dit in de tot bureau!