Vijf aspecten waar je rekening mee moet houden als je een vaste bezorgpartner zoekt

Tijd voor een vaste bezorgpartner? Of ben je toe aan een ander? Met de overvloed aan koeriers is het niet moeilijk om een bezorgpartner te vinden, de een nog voordeliger dan de ander. Toch zijn er aspecten waar je rekening mee moet houden, want een bezorgpartner is een verlengde van jouw bedrijf en bepaalt mede welke uitstraling wordt uitgedragen. Dus ga je alleen maar voor goedkoop of is het verstandiger die prijsvechter links te laten liggen en de voorkeur te geven aan kwaliteit? Daarom vijf vragen die helpen bij het zoeken naar de juiste bezorgpartner.

1) Wat wil jouw bedrijf uitstralen?

Deze vraag ligt voor de hand, maar wordt vaak over het hoofd gezien. Een goed imago rondom je bedrijf is onmisbaar. En jij wilt toch ook dat jouw klant zijn pakket ontvangt van een klantvriendelijke en representatieve bezorger. Niet te vergeten dat o zo belangrijke krabbeltje bij ontvangst, waar lang niet alle koeriers de tijd voor nemen.

2) Krijgt de koerier een cao conform salaris?

Heeft dit met mij als opdrachtgever te maken? Dat is toch niet mijn probleem? Niet schrikken, want dat is dus wel zo! De opdrachtgever is medeverantwoordelijk dat het koeriersbedrijf een cao conform salaris betaalt. Is dit niet het geval dan zou de belastingdienst wel eens verhaal kunnen halen bij jou als opdrachtgever, met eventuele kosten als gevolg.

3) Heeft de bezorgdienst wel de juiste vergunningen?

Ook aan het bezorgen van pakketten zijn regels verbonden. Niet elke bezorgdienst mag en kan zomaar alles vervoeren. Een transportbedrijf dat voertuigen met een laadvermogen boven de 500 kilo inzet, moet in het bezit zijn van een NIWO Eurovergunning. Nu klinkt 500 kilo als een behoorlijk gewicht, maar vergis je niet, voor de meeste bestelauto’s geldt een vergunningsplicht. Kan het transportbedrijf bij controle niet de juiste vergunningen tonen, dan heeft dat uiteraard gevolgen voor de bezorgtijd van de lading waar misschien net dat ene pakket met spoed bij zat.

4) Wil je zo goedkoop mogelijk? Schat dan het afbreuk-risico goed in

Zo veel mogelijk voor zo min mogelijk, dat is altijd prettig. Jammer genoeg is de uitspraak ‘goedkoop is duurkoop’ zeker van toepassing in de koerierswereld. De kwaliteit onderling verschilt namelijk enorm! Veel prijsvechters maken gebruik van zelfstandige bezorgers, derden dus. Controle ho maar en het verantwoordelijkheidsgevoel is vaak nihil. Jouw kostbare spullen gaan dus door die handen, met alle risico’s van dien. Imagoschade, te late bezorging, pakket zoek, geen krabbeltje bij ontvangst of beschadigde goederen.

5) Maatschappelijk verantwoord ondernemen? Graag!

Ook in de koerierswereld staan maatschappelijk ondernemen, duurzaamheid en milieu steeds hoger op de agenda. HPE is daar een goed voorbeeld van. Mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt kunnen werkervaring opdoen bij HPE met de mogelijkheid op een vaste baan. Daarnaast bestaat het wagenpark voornamelijk uit auto’s die rijden op biogas, wat HPE tot de groenste koerier maakt.

 

Vind je imago en maatschappelijk verantwoord ondernemen voor een eerlijke prijs ook belangrijk? Dan ben je bij HPE aan het juiste adres als je op zoek bent naar een betrouwbare bezorgpartner. Wil je meer weten? Stuur ons een mail of bel gerust!