Toekomst bezorgmarkt: [Deel 2] Algemene Ontwikkelingen binnen bezorgmarkt

De bezorgmarkt ontwikkelt zich continu en er staat de komende jaren veel te gebeuren. In de vorige blog bespraken we al enkele technologische voorspellingen en in deze blog behandelen we de algemenere ontwikkelingen. Wat valt ons op, welke ontwikkelingen gaan veranderingen met zich mee brengen en hoe wil de klant straks pakketjes ontvangen? Benieuwd? Vandaag Deel 2!

 

Niet meer gratis bezorgen?!

Laten we maar gelijk met de deur in huis vallen… Iets wat je wellicht niet verwacht, webshops willen van gratis bezorgen af. Ja, dat is even schrikken hè!? Want hoe makkelijk is het om gewoon voor €20,- meer te bestellen om het minimumbedrag voor gratis bezorgen te halen, maar dan wel al weten dat je dat extra bestelde paar schoenen gratis weer terugstuurt. Dit hebben we een aantal jaar ongestraft kunnen doen, maar de webshops hebben het door en willen er verandering in brengen. Begrijpelijk! Want het kost niet alleen onnodig extra geld, het is ook nog eens heel slecht voor het milieu.

 

‘Bezorgschaamte’

Men spreekt nu zelfs van ‘bezorgschaamte’. “Consumenten moeten zich beseffen dat ze Nederland onleefbaar maken als ze zomaar elk voorwerp thuis laten bezorgen.” Guido Frankfurther van ondernemersorganisatie MKB Amsterdam vindt het “niet normaal om een spijkerbroek, koptelefoon of inktpatronen voor je printer in een grote doos te laten afgeven aan je voordeur, terwijl het overige verkeer wordt gehinderd.” Wie weet zal dit in de toekomst verder groeien, maar tot dusver is er weinig te merken van bezorgschaamte. In 2018 hebben we met z’n allen 242 miljoen online bestelde producten laten thuisbezorgen en PostNL leverde vorig jaar ruim 20 procent meer pakketjes af vergeleken met 2017.

 

Verkeersdrukte

Inderdaad, de Nederlandse wegen zijn overvol en het wordt alleen maar erger. Het staat tegenwoordig elke dag vast. Helaas kunnen we er nu vrij weinig aan doen en moeten we dus gewoon in de file staan. De voorspelling is dat Nederland in 2030 het maximum voor het wegennetwerk heeft bereikt. In hoeverre we dit kunnen tegengaan is nog een raadsel. Wel komt er meer geld en aandacht voor alternatieve vervoersmogelijkheden, zoals het Openbaar Vervoer en gelukkig is ook de auto industrie bezig met oplossingen voor dit probleem. Zo worden er allerlei gadgets ontwikkelt die met elkaar kunnen communiceren en ons efficiënter auto laten rijden. En dan natuurlijk het gigantische ontwerp van Elon Musk, om auto’s via ondergronds tunnels te laten reizen.

 

Arbeidstekorten

Dan hebben we nog het probleem van de arbeidstekorten. In bijna alle sectoren is het lastig om aan (goed) personeel te komen. Daarom werken wij met mensen die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt, 80 procent van ons personeel komt vanuit een samenwerking met de gemeente Zaandam. Deze 50-plussers komen moeilijk aan een baan en worden om verschillende redenen vaak afgewezen. Ze krijgen bij ons de mogelijkheid om een tijdje mee te draaien en dat mondt vaak uit in een vast contract. Op die manier bouwen ze weer ritme en regime op, kunnen ze bijleren, krijgen respect, waardering en meer inkomsten. Wij aan de andere kant hebben toegewijde en enthousiaste werknemers, een win-win situatie!

 

Veranderende behoeftes

Wat gaat er dan in de komende 5 jaar veranderen binnen HPE? Wij merken dat de behoeftes in de markt verschuiven van simpelweg een pakket van A naar B brengen naar ontzorgen. Dus meer dienstverlening, bijzonder transport en diensten overnemen. Hier gaan wij zeker in mee, nog meer focussen op die nichemarkt. Door bijvoorbeeld voorraden bij te houden en over te nemen en verder te bezorgen dan de drempel, oftewel van bureau tot bureau!

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *